کاهش ترشح GLP-1درافراد  دارای اضافه وزن، مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2

 26 فوریه 2015- در یک مطالعه با ابعاد بسیار گسترده مشخص گردید ترشح هورمون GLP-1در میان افراد دارای اضافه وزن و یا  مبتلا به پیش دیابت و افرادیکه به تازگی بیماری دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده  شده است، کاهش می یابد.

GLP-1هورمونی است که مقدار قند خون را در بدن با تحریک ترشح انسولین کنترل میکند. این هورمون همچنین اشتها را کاهش می دهد. دانشمندان دریافتند ترشح این هورمون در میان افراد مبتلا به پیش دیابت تا 25 درصد و درمیان افراد چاق تا 20 درصد نسبت به افرادی با وزن طبیعی کاهش می یابد.

 دکتر Faerchیکی از محققان مرکز دیابت Stenoدر Gentofteدانمارک می گوید: این نتایج بیانگر این است که کاهشGLP-1نتیجه ی  ابتلا به دیابت نوع 2 نیست بلکه  کاهش این هورمون بسیار زودتر از ابتلا به دیابت اتفاق می افتد و ممکن است افراد را  به ابتلا به دیابت  نوع 2 مستعد نماید.

دکتر Torekovاستادیاردانشگاه کوپنهاگ میگوید: این یافته های جدید نشان می دهد ترشح GLP-1در زنان و مردان متفاوت است. ما مشاهده نمودیم که در زنان نسبت به مردان پاسخ بالاتری  از GLP-1مشاهده می کنیم اما هنگامیکه فرد دچارعدم تحمل گلوکز (پیش دیابت) می شود کاهش ترشح  GLP-1در میان زنان بیش از مردان است. در این تحقیق بیش از 6000 نمونه ی خونی از 1500 شرکت کننده  در تحقیقDanish ADDITION-PRO توسط  پیشروترین آزمایشگاه GLP-1در دانشگاه کوپنهاگ انجام گردید.

 پرفسور Holstاز بخش تحقیقات متابولیسم پایه وعلوم بیومدیکال درمرکز بنیاد نووو نوردیسک در دانشگاه کوپنهاگ می گوید: این تحقیق بزرگترین  مطالعه ای است که تاکنون بروی ترشح  GLP-1انجام شده است و به این بحث طولانی درباره ی اختلال ترشح GLP-1قبل یا بعد از ابتلا به دیابت پایان  داد.

 یافته های جدید دارای اشاراتی در سطح  بالینی است، این یافته های جدید نشان می دهد مداخلات اولیه  با آنالوگ های GLP-1ممکن است شروع دیابت نوع  2 را به تأخیر اندازد.

پرفسور Eikaمدیر مرکز تحقیقات دیابت Stenoمی گوید: ما باید از این یافته ها در استراتژیهای پیشگیرانه ی دیابت نوع 2 استفاده کنیم. ما امیدواریم در آینده با انجام مطالعات طولی تغییرات ترشح GLP-1در طول زمان درمیان افرادیکه به دیابت  مبتلا می شوند را بررسی کنیم.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150226132056.htm